AI voor je websiteteksten: handig of of niet?
AI betekent ijdwinst, maar met een kanttekening
Je hebt het vast wel eens gehoord: AI-gegenereerde teksten. Deze programma’s zijn helemaal in opkomst en kunnen in no-time complete teksten schrijven. Klinkt ideaal toch? Maar is het wel zo’n goed idee om AI je website te laten vullen?
In deze blog deel ik wat je moet weten over AI-teksten en hoe je AI op de juiste manier kunt gebruiken.

Het is heel makkelijk: je geeft een opdracht en binnen een paar minuten heb je een tekst die je zo op je website kunt zetten. Je bespaart tijd. Maar er zitten ook valkuilen aan het gebruik van AI-teksten.
Wat doet AI voor je SEO?
Er wordt vaak gezegd dat deze teksten goed zijn voor je SEO (vindbaarheid), maar dat valt tegen. Waarom?
Google houdt van unieke, persoonlijke en gedetailleerde content, en dat is precies wat meestal niet wordt geproduceerd.
Omdat de teksten worden samengesteld uit andere bronnen, kan het gebeuren dat je dubbele content krijgt of zelfs plagiaat. Dat is een risico voor je SEO, want Google herkent dit en kan je website lager ranken.
Een goed, uniek logo of verhaal maakt jouw bedrijf herkenbaar. Het heeft wat kennis nodig om een creatieve draai geven aan teksten je merk, en dat kan je tekst minder onderscheidend maken.
Altijd AI controleren
Informatie (en ook beeld) is niet altijd kloppend. Het kan soms onjuiste of achterhaalde informatie geven. Als je bedrijf actief is in een snel veranderende branche, is dat een aandachtspunt.
Deze teksten kunnen moeilijk te lezen zijn en niet altijd aansluiten. Dit kan ervoor zorgen dat je bezoekers afhaken. Laat een idee of eerste opzet maken, maar schrijf het zelf verder uit in je eigen stijl. Gebruik om teksten samen te vatten als je een lang verhaal korter wilt maken. Brainstorm voor onderwerpen of invalshoeken voor je content.
AI is een hulpmiddel, geen vervanger!
Twijfel je over je websiteteksten of wil je advies over hoe je AI slim kunt inzetten? Stuur me gerust een berichtje, ik help je graag verder!