Meer (on)zinnigs over

grafisch vormgeving en gratis freebies!

Huisstijl, trends, drukwerk, gratis tips en meer over de zin (en soms ook onzin) van grafisch vormgeving. Geschreven door Joan van der Kroef, grafisch vormgeving. Daar waar teksten ‘geleend’ worden, staat dit vermeld.


Leuk kaartspel, download hier de spelregels

Spelregels leuk kaartspel vind je hier!

♥️ ♣️ Ouderwets gezellig kaartspelletje ♦️♠️

Even tijd voor wat anders in huis aan de eettafel. Ik heb eerder een kleurrijk kaartspel ontworpen, met daarbij spelregels voor een ouderwets gezellig kaartspelletje! Ook al doet de naam anders vermoeden, dit spel is goed voor ouderwetse gezelligheid met het gezin of straks weer met vrienden. Zweeds pesten wordt ook wel ‘shithead’ genoemd.

En mocht je nu geen kaartspel in huis hebben, stuur mij dan een persoonlijk bericht. Zolang de voorraad strekt geef ik mijn kaartspel weg (in Vianen en omgeving). Maar op-is-op! 

Gratis posters door Joan van der Kroef Vormgeving Vianen

Gratis posters downloaden!

Maart roert zijn staart en meer van die onzin, maar het voorjaar komt eraan. En ik heb zin in lekker weer!

Graag geef ik weer gratis een ‘printable’ poster weg. Je kunt deze zelf printen en in een lijst doen. Leuk toch? A3 of A4 formaat, kies zelf maar. Je kunt hieronder de posters in gewenst formaat downloaden (in .pdf formaat). En veel plezier ermee! 


Visitekaartjes Joan van der Kroef Vormgeving Vianen

Visitekaartjes zijn hip, jazeker!

Een perfecte eerste indruk maken? Met je visitekaartje!

Naast de inhoud zoals je logo en persoonlijke gegevens kun je door te spelen met de grootte en de vorm van je visitekaartje opvallen. Ook met de materiaalkeuze kun je jezelf onderscheiden. Ik verzorgde kaartjes van milieupapier of zelfs bierviltjeskarton voor een restaurant. Het materiaal moet aansluiten bij je vakgebied en huisstijl. 

Zelf koos ik voor strak, kleurrijk, elegant en een transparant kaartje. Net als hoe ik zelf werk, open en transparant. Het leuke aan een bijzonder kaartje is dat je gelijk een gespreksopening hebt!


Wat kost een logo ontwerpen?

Zoek je dan een simpel logo zoals Apple of een complexer logo zoals Versace? Om maar eens 2 uitersten te benoemen. Natuurlijk twee hele bekende logo’s, herkenbaar, maar daar is ook aardig wat marketinggeld aan gespendeerd. Het ‘aanschaffen’ van een logo op een website lijkt goedkoop, maar is vaak duurkoop gebleken. Een goed logo moet uitstralen wat je doet, wie je bent, herkenbaar, tijdloos en geschikt voor meerdere doeleinden zijn. 

Hoe duidelijker je bent in de ‘briefing’ des te concreter kan ik aan de slag. Natuurlijk krijg je altijd eerst een prijsopgave voor het nieuwe logo, zodat je weet wat je kunt verwachten. Het logo van Google heeft overigens niets gekost, terwijl het logo van BP $211,000,000 het meest dure logo ontwerp ooit is geweest. Nou, dat hoef je bij mij niet te verwachten hoor! De doorlooptijd voor een logo is gemiddeld tussen de 2 tot 3 weken, van schets tot realisatie.

Meer weten? Ik schreef een whitepaper over de stappen om tot een goed logo en dito huisstijl te komen. Stuur mij een bericht en dan zorg ik dat je het strategie whitepaper ontvangt. Met een handige checklist voor de nieuwe huisstijl.


I am font of you… lettertype do’s and don’ts

De meest gebruikte fonts zijn binnen de grafisch vormgeving zijn:

  1. Helvetica
  2. Garamond
  3. Trajan
  4. Futura
  5. Bickham Script Pro
  6. Bodoni
  7. Frutiger
  8. Gotham
  9. Caslon
  10. Rockwell 

In elk geval moet je zorgen dat het lettertype altijd goed leesbaar is. Kies je voor schreef of schreefloos? Houd rekening met de context en je doelgroep. Enne kijk ook eens naar een combinatie van meerdere lettertypen! Meer weten over de do’s and dont’s, contact opnemen kan hier.

Grafisch ontwerp en lettertype Joan van der Kroef | Vianen

Typografie topper

Gerard Unger en het font Gulliver (1942 – 2018)

Nederlands meest bekende typograaf (een benaming die hem te kort doet) is Gerard Unger. Ontwerper van vele lettertypen, met als bekendste ‘Gulliver’. Deze wordt gebruikt door Amerika’s meest gelezen krant, evenals verschillende nationale kranten op het Europese continent. Een opmerkelijke leesbaar lettertype – terwijl het ultra-ruimtebesparend bleef.

De legendarische font en grafisch ontwerper Gerard Unger beschouwt typografie als een taal op zich. Van snelwegborden tot het opschriften op munten, het werk van Unger is overal om ons heen. Het NRC schreef een bijzonder artikel over deze creatieve man. In dit interview vertelt Unger onder andere over bedreigingen aan zijn adres toen de VPRO-gids aankondigde over te stappen op een van zijn letters.
 

Van strategie tot een passend logo en dito huisstijl…

van strategie tot een passend logo en dito huisstijl

In dit whitepaper neem ik je mee in de 5 stappen om tot een passend logo en dito huisstijl te komen. Nee, een logo is geen plaatje dat je van internet kopieert of laat maken door je handige zoon of dochter.

Voor een unieke uitstraling die past bij je activiteiten en professionele huisstijldragers is meer nodig.  Misschien handig om eerst dit whitepaper te downloaden, zodat je wat handvaten hebt voor het logo en je huisstijl. Als is het maar voor die hele handige checklist met huisstijldragers. 


Je e-mailadres kan worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Als je dit niet wenst, geen probleem. Geef dan aan hier niet mee akkoord te gaan.
Ja, ik ga akkoord met het privacystatement.Nee, ik ben niet akkoord met het privacystatement.

Je kunt overigens hier mijn privacystatement inzien.

Oude liefde…

Kleuren roepen bepaalde gevoelens op bij, dit zie je ook terug in ontwerpen (logo). De betekenis van een kleur is veel meer van belang dat gewoon je favoriete kleur gebruiken. Blauw is een kalme koele kleur die in combinatie met wit vertrouwen uitstraalt en goed leesbaar is (verkeersborden). Rood is een kleur die activeert en een duidelijk signaal afgeeft (remlichten).

Een oude liefde van mij is vormgeving met de kleurstelling rood-wit-blauw en ‘Delfts’ blauw. Delfts Blauw porselein werd vroeger ontwikkeld in een poging het wereldberoemde Chinese porselein na te maken. Hoe bijzonder is het deze van klei in poedervorm tot volledig handbeschilderd, geglazuurd en gebakken eindproduct. Vormgeving pur sang! 

liefde voor vorm en kleur Delfts blauw Joan van der Kroef VormgevingRegelmatig vind je mij in een kringloopwinkel om met iets bijzonders thuis te komen. Deze blog schreef ik speciaal voor mensen die ‘bang’ zijn dat ik alleen ontwerpen met streepjes en de kleur rood aflever! Wees gerust ik heb een brede liefde voor kleur en vorm :-).

relatiegeschenken bedrukt voor ION IP

relatiegeschenken bedrukt voor ION IP

Tampon- en zeefdruk

De techniek achter zeefdruk noem je doordruk. Dat kun je heel letterlijk nemen: de inkt voor je afbeelding druk je door een gaas van zijde, polyester of staal. Dat gaas wordt met een lichtgevoelige laag beplakt die met positieffilm belicht wordt. De vlakken die ingekleurd moeten worden was je weg bij het ontwikkelen. Het gaas leg je over het te bedrukken oppervlak. Je smeert de inkt over het gaas. Dat drukt door het gaas en hecht aan het oppervlak. Een techniek die geschikt is voor veel verschillende oppervlakken, zeer intense kleuren en voor kleine oplagen (bv kleding). Met tampontechniek kun je allerlei oppervlakken kunt bedrukken, ook als ze gebogen of oneffen zijn. In een soort mal (cliché) wordt je afbeelding geëtst. De ets in het cliché vullen we met inkt. Daar drukken we een siliconen drukkussen op: het tampon.  De techniek heeft wel wat weg van stempelen. Met als belangrijk verschil dat onze tampons flexibel zijn en zich aanpassen aan het te bedrukken oppervlak (relatiegeschenken).

Druk, drukker & gedrukt!

Er is zoveel mogelijk, en soms zie je door de grafische bomen het bos niet meer. Ook de benamingen bij verschillende drukkers kan nog wel eens variëren. 

Offset of digitaal ddrukwerk

Het af te drukken beeld wordt fotografisch op een aluminium plaat aangebracht. Geeft een goede reproductie van fijne detail en kleurtonen. Kwaliteit afdrukken op verschillende soorten papier. Voordelig voor grotere oplagen.

Een digitale pers kun je vergelijken met de laserprinter op je bureau. Dat maakt digitaal printen een stuk flexibeler: je kunt ad hoc, snel iets afdrukken, voordelig bij kleine oplages. De kwaliteit van digitaal drukwerk benadert de kwaliteit van offset steeds meer.

 

Extra accent op drukwerk, preeg of blinddruk genoemd.

extra accent op drukwerk, preeg of blinddruk genoemd

Colorful rebel Ultra Violet

PANTONE® VAN HET JAAR 2018
Pantone 18-3838 ultra violet!

Dramatisch, provocerend, origineel, visionair, mystiek, symbolisch, David Bowie, Jimi Hendrix & Prince. In mooie harmonieuze kleurencombinaties. Kleurmodellen met namen als Drama Queen, Purple Haze, Attitude of Desert Sunset. De vorige kleuren van het jaar waren veel zachter, bijna pastelachtig. Eerlijkheidshalve moest ik wel even wennen aan Ultra Violet, maar nu ik de ‘Color harmonies’ heb.  

Grafisch vormgeving Vianen | Joan van der Kroef

Grafisch vormgeving Vianen | Joan van der KroefGrafisch vormgeving Vianen | Joan van der KroefGrafisch vormgeving Vianen | Joan van der Kroef


Grafisch vormgeving trends

De trends grijpen ook een beetje terug naar de jaren ’80. Het mag gedurfd(er), felle kleurstelling, gewaagde vette fonts en beweging is weer helemaal hot.

  1. Responsive logo’s (logo past zich aan bij het type device)
  2. grafisch vormgeving joan van der kroef blog duotone en gradient spotifyFelle kleuren, duotone-kleuren en gradients (verloop). Met gedurfde kleuren en mooie toepassingsmogelijkheden, is het gebruik van duotone een van de
    ‘hotste’ trends. 
  3. Geometrische vormen
  4. Beweging is back (animatie)
  5. Lettertypes mogen ‘bigger & bolder’
  6. Plat ontwerp met diepte (door met schaduw te werken)
  7. Kleurpalet en patronen uit de 80-er jaren
  8. Meer gebruik van illustraties (in plaats van foto’s)

Grafisch vormgeving Joan van der Kroef blog font trends


error: Content is protected !!